Došao je kraj nama poznatog interneta?

21. 9. 2018.

12-og septembra Evropski parlament je prihvatio predlog o reformi autorskog prava. Zloglasni članci 11 i 13, koji su deo ove reforme, stupanjem na snagu promeniće internet iz korena. Predlog o reformi je dugačak 64 stranica. Mi smo pročitali, da vi ne morate.

Došao je kraj nama poznatog interneta?

Članak br. 11, odnosno „porez na linkove”

Ovako je sve to zamišljeno: ukoliko neki agregator vesti (uzećemo za primer Google News) želi da podeli sadržaj koji nije sam proizveo, nego samo prikupio sa nekog medijskog portala, moraće da plati portalu „porez na link”. Medijskom portalu bi se ovo moglo učiniti kao dobra stvar, ali nije, baš naprotiv!

Davne 2013-te godine Nemačka je uvela zakon, prema kojem su proizvođači sadržaja imali pravo na naknadu od agregatora vesti. Međutim, oni portali koji su bili dovoljno hrabri (ili ludi?) da od Google News-a traže pare, jednostavno su bili oterani sa sajta. Google News više nije objavljivao vesti sa tih portala, a njihova posećenost je toliko opala, da su samo posle par nedelja bili prinuđeni da preklinju Google da ih primi natrag u svoje redove, naravno, bez naknade. Postavlja se pitanje: šta je bitnije, dobitak od „poreza na linkove”, ili besplatna reklama putem podela?

Posebno je zabrinjavajuće to, što ovo nije najveći problem. Do koje dužine je isečak sadržaja besplatan? Da li se „porez na linkove” odnosi i na fizička lica? Šta je sa influenserima? Članak br. 11 ne daje odgovor na navedena pitanja.Zabrana mimova

Članak br. 13, zabrana mimova

„Online provajderi usluga deljenja sadržaja i nosioci prava treba da sarađuju u dobroj nameri, kako bi sprečili dostupnost nedozvoljenih i pravno zaštićenih radova ili drugih predmeta na njihovim sajtovima.“ Svi imamo običaj da preskočimo dosadne, stručne delove, a mi ni najmanje ne krivimo one, koje su na pola puta prestali da čitaju prethodnu rečenicu. Upravo zbog njih ćemo objasniti primerom.

Ti, kao Facebook korisnik želiš da podeliš na svom zidu pesmu Paula McCartney-a. Njegove pesme su u vlasništvu Sony Music-a, tako da bez njihove dozvole ne smeju biti podeljene. Prema Članku br. 13, Facebook je odgovoran da te spreči da podeliš pesmu na svom zidu, ili bilo gde drugde unutar Facebooka. Ovo se ne odnosi samo na McCartney-a, na Sony Music, ili na muzičku industriju. Bilo koji sadržaj, koji krši autorska prava, mora biti uklonjen.

Trenutno Facebook ima 2.23 milijardi aktivnih korisnika. Kako da se kontrolišu aktivnosti 2.23 milijardi ljudi? Filterima, koji ne mogu razlikovati mimove i pravno zaštićen sadržaj (iako su mimovi u ovom slučaju kategorizovane kao parodije, te ne krše autorska prava). Pored toga, filteri su neverovatno skupi. Mogu li Facebook, Twitter i ostali džinovi interneta finansirati filtere? Da. A da li može jedna mala kompanija ili blog sa koment sekcijom? Ne, što znači da su njihovi sajtovi najverovatnije osuđeni na propast.

Kako dalje?

Čini nam se da je situacija beznadežna, ali još nije sve gotovo. Krajnja odluka će biti doneta u januaru sledeće godine, kada će predlog biti vraćen Parlamentu Evropske Unije. Ako Parlament prihvati predlog, države-članice će imati dve godine da donesu zakone koji su u skladu sa novim direktivama. Važno je napomenuti da ove direktive same po sebi NISU zakoni. Do kojeg stepena će biti implementirane, u najvećoj meri zavisi od država-članica.